Friday, June 25, 2010

baGaimaNA haRuS kU bERitahU diA??

بسم الله الرحمن الرحيم

Salam’alaik..

Syukur alhamdulillah.. nikmatNya masih ku kecapi sehingga ke saat ini benar2 membuatkanku sedar siapa diriku..insan lemah yg sentiasa penuh dgn kekurangan diri

Ya Allah..

Ku sujud padaMu

Apakah mesti kita punya ilmu yg tersangat penuh d dada barulah kiter bley berkongsi dgn org lain?? Begitukah??

In my opinion…

Em,mmg kiter mesti punye ilmu, ckit atau byk,ilmu gk kan?? Xkesah ilmu banyak mane,selagi ianya bermanfaat n berguna,kita same2 share dgn sape pun. Even dgn org yg mgkin kite anggap lbih beilmu dr kite. Kite xtau kn, samada ape yg kite tau 2,mreka tau ke x. setiap org e2 berbeza pengetahuannye. Mgkin ape yg kiter tau, org laen xtau dan mgkin ape yg kite xtau , mreka tau. Berkongsi kn lebih baek…well, sharing is caring right?? ~(^_-)~ sabda nabi,”..dan sampaikanlah dariku walau sepotong ayat..”

Seandainyelah kiter merasakan kite ini kurang berilmu dr yg laen, maka jom same2 kite cri dan tambah ilmu kite. Dalam idup nie, tiada istilah berhenti dr belajar dan mencari ilmu. Setiap masa kite belajar, even bile melakukan kesalahan pun. Lgpn, mmg human can’t run from making mistakes,right?? Satu statement yg dh mmg common among us.

Apa yg penting ialah semangat yg ada dlm diri,azam kite. Azam kita utk menyampaikan kpd mreka yg masih lg ketandusan ilmu d luar sane. Kite menganggap bhw mreka sudah cukup2 tau segalanya walhal sebaliknya. Ramai lg insan2 yg kehausan dan ketandusan ilmu d luar sane. Cume,mreka x tahu ke mane harus mreka tuju dan pergi. Ramai n kebanyakan insan ingin berubah@hijrah ke arah yg lebih baik, namun terlalu banyak ‘tembok’ yg memblock mreka utk meneruskan perjalanan 2..

Jika tidak kite,sape lg??

“xpelah,si anu si anu sekalian dh jalankan,dh lepas la tue..”

“em,aku xcukup ilmu lg la,xboleh xboleh..”

“akue…akue…xlayak..”

Bukankah kite semua dciptakan dari unsur yg same? Bukankah kite ini datangnya dari tempat yg same? Bukankah kite ini lahir dgn tujuan yg same? Bukankah kite dkurniakan dgn segala perkara yg same? Agama kita samakah? Tuhan kita samakah? Panduan kita samakah? Syariat kita samakah?

Sahabat2…tepuk dada, tanye iman. Tepuk kepala,tanye akal..

Kite flashback sket sirah nabi. Sahabat2 yg dari xtau ape2 ttg islam, bile nabi ajarkan pd mereka, xperlu menunggu berminggu2 atau berbulan2,dah boleh sampaikan islam pd orang lain. Pertemuan yg sekali lalu je pn sudah cukup utk mreka menyampaikan rantaian itu kpd insan2 lain d tempat lain.

Rahsianye?? Yakin dan percaya. Ya,dgn yakin dan percaya dgn apa yg dbw adalah benar, bahawasanya ia bukanlah satu ciptaan,rekaan atau sihir yg nyata,tp kebenaran yg dtgnya dari Allah. Dan,semangat mereka. Semangat dan azam yg tinggi dlm diri mereka. Antara faktor kejayaan dakwah oleh para nabi, rasul dan juga sahabat,adalah semngat dan azam yg tinggi. Ya,semangat dan azam yg tinggi.

Jadi,inilah yg perlu kita tanam dlm diri kita. SEMANGAT dan AZAM yg kuat dlm diri. Carilah,tambahlah,kumpullah ilmmu sebanyak mungkin dan sampaikanlah kpd sesiapa shj.. jadilah seorang yg fakih dan sufi. Carilah ilmu, dan amalkanya. Ilmu tanpa amal ibarat pohon tanpa buah dan amal tanpa ilmu adalah gila… dengan ilmu, seseorg e2 sgt dpndg tinggi dan menjadikan kita lebih yakin utk menyampaikannya..

Apa yg penting??

SEMANGAT & AZAM yang kuat!! Tinggi dan menebal dlm DIRI KITA!!

No comments:

Post a Comment

.. sYukrAN jaZiLAn 4 dA ziaRah .. ~(^_-)~

..JoM fOlLow BloG sYaiR!!..
..sekadar perkongsian bersama..
..moga kita semua dapat manfaatnya dan kongsi bersama yang lain..
..segala komentar dan pendapat dari kalian amat di alu-alukan dalam untuk memperbaiki dan menambah baik blog dan empunya blog ini..

~dan sampaikanlah dariku walau sepotong ayat~


.: mEReka sAhabAtKu :.