Wednesday, December 17, 2008

~rENunGAn bERsaMa..~


Salam alaik…Apa kkhabar sahabat sekalian? Kabare iman? Harapnya,kita semua sentiasa dibawah lindunganNya, insya-Allah. Alhamdulillah, syukur kehadratNya kerana masih kita mengecapi nikmatNya, iman dan Islam serta lainnya hingga ke saat ini. Segala pujian dipanjatkan kerana ana diberi peluang untuk menyampaikan ilmu yang ana peroleh ini. Kisah ini ana dapat dari himpunan tazkirah yang ana cari melalui internet. Semoga kita semua dapat mengambil pengajaran daripadanya…


Ada seorang hamba Allah, beliau rajin solat malam dan bermunajat, berkhalwat dengan Al Kholiq. Setiap malam dari kedua matanya yang memerah kerana menangis, mengalir air yang membasahi janggutnya, beliau berbisik-bisik lirih memohon beberapa permintaan dan pengharapan. Dari waktu ke waktu, tahun ke tahun, hingga putih rambutnya tak kunjung jua permintaan beliau di kabulkan oleh Allah. Permintaannya (diantaranya) adalah agar segera diangkat kemiskinan yang menjadi selimut kehidupannya selama ini, keluarganya sering sakit-sakitan, setiap hari ia keluar untuk berusaha memperoleh rezeki Allah tapi tidaklah tampak di lapangkan rezeki itu untuknya.

Padahal dahulu, ketika ia masih bekerja menjadi petugas cukai wang dan kesenangan adalah kawan akrab. Hingga suatu saat ia mendengarkan ceramah yang menjelaskan bahwa penyelewengan yang sering ia lakukan selama ini dengan kawan-kawannya adalah Haram dan tidak membawa keberkahan, kelak penyelewengan ini akan berhadapan dengan hukum Allah yang tidak bisa di bantah lagi di Akhirat. Bergetar hatinya, masuk hidayah Allah atasnya. Sejak itu tidak pernah lagi ia melakukan perbuatan tersebut, semakin rajin ia melakukan solatul Lail mengadukan nasibnya hanya kepada Allah, agar di berikannya harta yang halal dan rezeki yang lapang dalam menghadapi hidup ini.

Namun beransur-ansur seakan terkena kualat (karena meninggalkan perbuatan haram itu) penghasilannya semakin menurun, beliau sekeluarga sering sakit dan menjadikan badannya yang sehat menjadi semakin kurus, anak satu-satunya meninggal setelah menjalani perawatan selama beberapa minggu di hospital. Sampai saat itu ia masih bersabar, tak pernah terucap dari mulutnya kata-kata keluhan dan makian atas apa yang menimpa hidupnya. Malahan menjadikannya semakin sering dan khusyu' ia mendekatkan diri kepada Allah. Dan malang yang tidak kunjung padam terhadapnya,penyelewengan yang dahulu ia lakukan bertahun silam terbongkar, maka ia dan beberapa orang rakannya dipecat. Subhanallah semakin berat rasanya hidup ini baginya. Tambah satu kalimat panjang di malam harinya ia mengadu kehadapan Robbnya, menangis dan perih rasa batinnya. Setiap dalam sedihnya ia berdo'a, selalu ada bisikan lirih di hatinya, "Apa yang engkau harapkan itu dekat sekali, bila engkau bertaqwa!" Setiap mendengar bisikan itu, timbul semangatnya. Kini setelah ia di pecat, ia berdagang. Baginya dagang yang tidak pernah untung, hutang yang semakin bertimbun, mushibah yang seakan tidak berujung....ahhhh.


Setelah puluhan tahun sejak ia dekat dengan Allah setiap malamnya, tidak juga merubah hidupnya. Sejak puluhan tahun ia mendengar bisikan diatas, tidak juga nampak yang di janjikanNya. Mulailah timbul pemikiran tidak baik dari syaiaon. Hingga beliau berkesimpulan,ntampaknya Allah tidak redha terhadap do'anya selama ini. Maka pada malam harinya, ia berdo'a kepada Allah : "Wahai Allah Yang Menciptakan Malam dan Siang, Yang dengan mudah menciptakan diriku yang sempurna ini. Kerana Engkau tidak mengabulkan permintaanku hingga saat ini, mulai esok aku tidak akan meminta dan solat lagi kepadaMu, aku akan lebih rajin berusaha agar tidaklah harus beralasan bahwa semua tergantung dariMu. Maafkan aku selama ini, ampuni aku selama ini menganggap bahwa diriku sudah dekat denganMu !" Beliau tutup do'a beliau dengan perasaan berat yang semakin dalam dari awalia berniat seperti itu (: mengakhiri ibadah solat lailnya). Beliau berbaring dengan fikiran menerawang hingga ia tak mengetahui bila ia tertidur. Dalam tidurnya ia bermimpi, mimpi yang membuatnya semakin merasa bersalah. Seakan ia melihat suatu padang luas bermandikan cahaya yang menakjubkan, dan puluhan ribu, atau mungkin jutaan makhluq bercahaya duduk diatas betisnya sendiri dengan kepala tertunduk takut. Ketika beliau mencuba mengangkat wajahnya untuk melihat kepada siapa mereka bersimpuh, tidak mampu...kepalanya dan matanya tidak mampu memandang dengan menengadah. Beliau hanya dapat melihat para makhluq yang duduk di hadapan Sesuatu Yang Dahsyat.

Terdengar olehnya suara pertanyaan, "Bagaimana hambaKu si Fulan, hai MalaikatKu?" nama yang tidak di kenalnya. Seorang berdiri dengan tubuh gemetar kerana takut, dan bersuara dengan lirih, "Subhanaka yaa Maalikul Quddus, Engkau lebih tahu keadaan hambaMu itu. Dia mengatakan demikian : "Wahai Allah Yang Menciptakan Malam dan Siang, Yang dengan mudah menciptakan diriku yang sempurna ini. Kerana Engkau tidak mengabulkan permintaanku hingga saat ini, mulai esok aku tidak akan meminta dan solat lagi kepadaMu, aku akan lebih rajin berusaha agar tidaklah harus beralasan bahwa semua tergantung dariMu. Maafkan aku selama ini, ampuni aku selama ini menganggap bahwa diriku sudah dekat denganMu !" Ampuni dia yaa Al 'Aziiz, yaa Al Ghofuurur Rohiim!"

Tersentak beliau, itu...itu kata-kataku semalam ..oh celaka, fikirnya. Kemudian terdengar suara lagi : "Sayang sekali, padahal Aku sangat menyukainya, sangat mencintainya, dan Aku paling suka melihat wajahnya yang terpejam menangis, bersimpuh dengan menengadahkan tangannya yang gemetar kepadaKu, dengan bisikan-bisikan permohonannya kepadaKu, dengan permintaan-permintaannya kepadaKu, sehingga tak ingin cepat-cepat Kukabulkan apa yang hendak aku berikan kepadanya agar lebih lama dan sering aku memandang wajahnya, Aku percepat cintaKu padanya dengan Aku bersihkan ia dari daging-daging haram badannya dengan sakit yang ringan. Aku sangat menyukai keikhlasan hatinya disaat Aku ambil putranya, disaat kuberi ia cubaan tak pernah Ku dengar keluhan kesal dan menyesal di mulutnya, Aku rindu kepadanya. Rindukah ia kepadaKu, hai Malaikat-malaikatKu?"

Suasana hening, tak ada jawapan. Menyesallah beliau atas peryataannya semalam, ingin ia berteriak untuk menjawab dan minta ampun tapi suara tak terdengar, bising dalam hatinya karenanya. "Ini aku Yaa Robbi, ini aku. Ampuni aku yaa Robbi, ma-afkan kata-kataKu !" semakin takut rasanya ketika tidak tampak mereka mendengar, mengalirlah air matanya terasa hangat di pipinya. Astaghfirullah !! Terbangun ia, mimpii...


Segeralah ia berwudhu', dan kembali bersujud dengan bertambah khusyu', kembali ia solat dengan bertambah panjang dari biasanya, kembali ia bermunajat dan berbisik-bisik dengan Al Kholiq dan berjanji tak akan lagi ia ulangi sikapnya malam tadi selama-lamanya. "...yaa Allah, yaa Robbi jangan Engkau ungkit-ungkit kebodohanku yang lalu, ini aku hambaMu yang tidak pintar berkata manis, datang dengan lumuran dosa dan segunung masalah dan harapan, apapun dariMu asal Engkau tidak membenciku aku rela.. Yaa Allah, aku rindu padaMu..."



Semoga bertambah keimanan dan ketekunan kita dalam mengerjakan solatul lail.... Aamiin !!

~(^_-)~

Tuesday, December 9, 2008

4 Perkara Sebelum Tidur

Salam alaik... kali ini ana bawakan sesuatu yang mungkin ramai di kalangan kita sudah cukup sinonim dengan amalan ini. Namun begitu, ana pasti masih ada lagi yang tidak mengetahui ataupun terlupa. Tak mengapalah,ini merupakan antara pesan Rasulullah kepada umatnya. Seperti sabda baginda yg bermaksud;’dan sampaikanlah ajaranku walau hanya sepotong ayat’. Moga kita termasuk antara mereka yang mengamalkan sunnahnya walaupun kita tidak pernah bersua dengan baginda,namun ajarannya sentiasa kekal hingga selamanya,i’Allah...

Rasulullah berpesan kepada Aisyah ra : " Ya Aisyah jangan engkautidur sebelum melakukan empat perkara, yaitu :

1.Sebelum khatam Al Qur'an.
2.Sebelum membuat para Nabi memberimu syafaat di hari akhir.
3.Sebelum para muslim meridhloi kamu.
4.Sebelum kau laksanakan haji dan umroh..."

Bertanya Aisyah :" Ya Rasulullah .............Bagaimana aku dapat melaksanakan 4perkara seketika.?

"Rasul tersenyum dan bersabda :
"Jika engkau tidur bacalah : Al Ikhlas tiga kali seakan-akan kaumengkhatamkan Al Qur'an."
"Membacalah Sholawat untuk Ku dan para nabi sebelum aku, maka kami semua akan memberi syafaat dihari kiamat "
"Beristighfarlah untuk para muslimin maka meraka akan meridhloikamu."
"Dan perbanyaklah bertasbih,bertahmid,bertahlil,bertakbir maka seakan-akan kamu telah melaksanakan ibadah haji dan umroh."

p/s: Semoga kita juga dapat turut mengamalnya...Selamat beramal!!

Saturday, November 22, 2008

~ bErsEdERhanA itU kEKayAaN yG sEbeNAr ~

Assalamualaikum wbt.. syukur kehadrat Allah swt krn sehingga ari ni, saat ni, ktika ini, kte msih lg dbri nyawa, dpt bnafas dgn baek, dpt sdut udra soga, msih dbri nikmat iman n Islam. Nikmat tbsr yg tiada tlak bndingannya. Kembali koreksi dri kte, bgaimanakh idup kte slame ini? Cara hdup kte? Amln2 kte? Adakh lbh @ krg @ dah ckup ke camner? Sesungguhnya, mereka yang bersifat kesederhanaan dalam semua hal tidak akan menjadi miskin. Utk kali nie, ana ada sket tips yg bleh dkongsi bsame yg i’Allah dpt mbntu n mbri panduan hdup yg bgune dlm mnempuh hari2 mendtg yg pnuh mehnah ujian..

Jika perlu marah , marahlah tetapi usah terlupa dengan perkataan sabar ; jika perlu menangis , menangislah tetapi usah terlupa dengan perkataantenang ; (menangis salah satu cara yang dapat menghilangkan stress)jika perlu patuh , patuhlah tetapi jangan sampai hilang kemerdekaan .

Jika mahu miskin , miskinlah tetapi jangan terlalu miskin , nanti mudah menjadi kufur ;kalau mahu kaya , kayalah tetapi jangan terlalu kaya sampai terlupaperkataan sedekah ;jika mahu menjadi warak , lakukanlah ibadah sebanyak-banyaknya tetapi jangansampai terlupa keperluan dunia . (yang penting,niat mestilah kerana Allah)

Kalau mahu sebuah kereta mewah , belilah selagi mampu dan menepati keperluansemasa ; (jangan sampai berhutang dah)kalau mahu dua buah rumah , belilah asal jangan sampai tak tahu maknaperkataan puas ;kalau mahu menimbun harta , bekerja keraslah asal jangan sampai terlupa ibadah . (mesti selalu ingat, kahidupan dunia ni hanyalah sementara, yang kekal abadi adalah di akhirat sana)

Kalau mahu berhibur , berhiburlah asal tidak terlalu sakan dan menyalahisyariat ; (dengar2 lah ayt2 Quran-halwa telinga yg paling baik, dpt pahala plak tu, nasyid pn boleh gak..☺)
kalau mahu memperkatakan hal orang , berkatalah asal jangan sampaimengumpat ; (yg ni, kalau boleh elakkanlah)kalau mahu cemburu dengan kejayaan orang , cemburulah asalkan anda pun berusaha kuat sepertinya .

Hidup sederhana akan memastikan anda tidak akan miskin selama-lamanya. Bersederhana dalam segala hal adalah titik kejayaan dalam semua perkara .Orang yang terlalu kaya kadang-kadang apabila miskin terus muflis ; orang yang terlalu pandai kadang-kadang apabila bodoh terus sasau ;orang yang terlalu kuat kadang-kadang apabila lemah terus tidak tidakberdaya .

Binalah harta sebanyak-banyaknya tetapi jangan sampai anda menjadi hamba kepada harta ;binalah ibadah banyak-banyak tetapi jangan sampai terlupa soal-soal dunia ;binalah kedudukan di tengah manusia tetapi jangan sampai hilang kepercayaanorang dan tercalar maruah diri .

Bukanlah seorang yang baik kalau beribadah sepanjang masa sedangkan untuk makan minumnya terpaksa meminta-minta . Seelok2nya bersederhana dalamberibadah lantaran bekerja itu pun ibadah , membuang halangan di jalananjuga ibadah , menasihati orang juga ibadah .

Orang yang bersederhana sentiasa terpandang di mata dunia . Dia tidak akan hina oleh kemelaratan dan tidak terlalu tersohor oleh kepopularitian. Diaterpandang baik sepanjang masa oleh orang yang hina mahupun orang yangmulia . Berkuasanya bersederhana bagaikan pakaian yang menjadi penebat pada rasa dingin dan panas yang membakar .

Sayidina Ali r.a . berkata , " Berkhairatlah mengikut kemampuan dan janganlahmenjadikan keluargamu hina dalam kemiskinan" Hendak bersedekah jangan sampai jatuh miskin ; menyimpan harta jangan sampai digelar si bakhil , beribadah jangan sampai semakin jahil. Kata sayidina Ali r.a . lagi , " Insan tidak akan melihat kesalahan seseorangyang bersifat tawaduk dan lemah lembut" Tawaduk dan lemah lembut adalah kesederhanaan yang nyata , membangkitkan kasih sayang dan melahirkan cinta tulus .

Jika anda impikan penghormatan manusia maka bersederhanalah dalam berbicara, berbatas-batas tatkala bergurau senda dan menyimpan sebahagian kesukaan ketika terlalu gembira . Bersederhana adalah jawapan kepada segala-galanya . Semoga sahabat2 dapat mengambil iktibar dan ‘tindakan segera’ daripada apa yang disampaikan . Bukakan hati, lapangkan dada, perhalusi setiap rentetan sederhana itu dengan mata hati… Sesungguhnya, segala yang baik itu datangnya dari Allah n yang buruk itu datangnya kerana kekhilafan diri ana sendiri...

Wednesday, November 19, 2008

jUbAh??...

assalamualaikum...alhmdulilh,syukur ke hdrat Allah krn msih dbri pluang n kdrat utk ana mggahkn dri mnlis sesuatu di sini..mga2 dpt mbri sdikit sebyk mnfaat kpd kite bsma..

emm,tau x ape 2 jubah??sume org tau kn..mmg la jubah sjnis pkaian,tp pernahkah org tpk ttg jubah 2 sndr??rmai yg aggap jubah 2 hnya pakaian smata2..pkai krn ikut fesyen smata2.ptutkah??ana bkn nk mgkritik org yg pkai jubah.ana pn pai gk jubah.pd ana,jubah 2 mrupakn stu pkaian yg sgt trhormat.biasanya,n pd aslnya,mreka yg pkai jubah ni adlh org2 yg ilmunya mndlm lam hal2 bkaitn agma.n smestinya mreka mmndang jubah e2 sbagai ssutu yg xbleh dnilai dgn hrganya.

nowadays,ana lihat rmai yg pkai jubah.tp jubah yg hnya pd nama shj.mngpa si pmakai xbleh jd cam jubah 2?em,skang fesyen jubah pn dh mkin tpesong.jubah yg sptutnya longgar,tp skang dh mkin fit,ikut bntuk bdn,dh slah rsenye knsep 2..

rmai yg dh slah fhm dgn org bjubah.jgn la hnya krn nila setitik,rosak susu sbelanga.mmg btol,kita x bleh nilai ssuatu e2 pd luaran shj.don't judge a book by its cover..sume ni blaku hnya krn kslpan masy kita sndri yg tlalu mudah n cepat sgt mnilai ssuatu e2.so,kita kene bhati2 dlm mnilai..

jubah adlah pkaian yg sgt dhrmati.pk2 la dlu sblm mmkainya.smada kita pkai utk mnutup aurat ataupun hnya sekdr utk brgaya.letakkn sesuatu 2 pd niat yg btol..ini adlh pndpt ana shj.stiap org mmpunyai pndgn msing2.tp fikir2kanlah apa yg ana luahkn ini...

Wednesday, October 29, 2008

Siapakah kita??siapa..yaa..?

Assalamualaikum…Kabare sahabat2, teman2 sperjuangan sekalian? Kabare iman? Mad’u? Family? Hrp2nya sume sihat & sentiasa d bawah lembayung rahmatNya, I’Allah…Emm, skang kite msih lg d bln syawal. Alhamdulillah, kte msih dbri peluang n nikmat oleh Allah smpai ke ari nie..Emm, spanjang idup ni ad x kte muhasabah dr?? Jgn ssekali kte jdikan assignment yg btimbun2 2 sbg alsan xsmpt tuk kte muhasabah dr kte. Xptut lansung! Tdo xckup la, n pape je la. Nie bru sket ujian yg Allah bg kt kte, kte dh ckp itu ini. Klu kte d tempat nabi dlu, ntah pe kn jd..Btape lmhnye kte..Jd, gunekan mse yg ada nie utk kte ubah dr kte spy dpt kte tingkatkn keimanan kte, same2 kte koreksi dr. Jgn lpa, stiap usha yg kte lakukn, iringilh dgn doa. Sbgaimana firman Allah yg bmaksud,”Dan bdoalah kpdKU, nescaya KU perkenankn kpdmu”… Em,pernah shbt2 tau sape kte sbenarnye?? Sempena syawal yg mulia & pnuh barokah ini, jom same2 kte muhasabah dr & kenali siapakah kte sebenarnye…

Siapakah orang yang sombong?
Orang yang sombong adalah orang yang di beri penghidupan tapi tidak mahu sujud pada yang menjadikan kehidupan itu iaitu Allah Rabbul Alaamin, Tuhan sekelian alam. Maka bertasbihlah segala apa yang ada di bumi dan langit pada TuhanNya kecuali jin dan manusia yang sombong diri.

Siapakah orang yang telah mati hatinya?
Orang yang telah mati hatinya adalah orang yang diberi petunjuk melalui ayat-ayat Qur'an, Hadith dan cerita2 kebaikan namun merasa tidak ada apa2 kesan di dalam jiwa untuk bertaubat.

Siapakah orang dunggu kepala otaknya?
Orang yang dunggu kepala otaknya adalah orang yang tidak mahu lakukan ibadat tapi menyangka bahawa Tuhan tidak akan menyiksanya dengan kelalaiannya itu dan sering merasa tenang dengan kemaksiatannya.

Siapakah orang yang kuat?
Orang yang kuat adalah orang yang dapat menahan kemarahannya ketika ia di dalam kemarahan.

Siapakah orang yang lemah?
Orang yang lemah adalah orang yang melihat akan kemaksiatan di depan matanya tidak sedikit pun ada kebencian di dalam hatinya akan kemungkaran itu.

Siapakah orang yang bakhil?
Orang yang bakhil lagi kedekut adalah orang yang berat lidahnya untuk membaca selawat keatas junjungan Rasulullah s. a. w.

Siapakah orang yang buta?
Orang yang buta adalah orang yang tidak mahu membaca dan meneliti akan kebesaran Al Qur'an dan tidak mahu mengambil pelajaran daripadanya.

Siapakah orang yang tuli?
Orang yang tuli adalah orang yang di beri nasihat dan pengajaran yang baik namun tidak diendahkannya.

Siapakah orang yang sibuk?
Orang yang sibuk adalah orang yang tidak mengambil berat akan waktu solatnya seolah-olah ia mempunyai kerajaan seperti kerajaan Nabi Sulaiman a. s.

Siapakah orang yang manis senyumanya?
Orang yang mempunyai senyuman yang manis adalah orang yang di timpa musibah lalu dia kata "Inna lillahi wainna illaihi rajiuun." Lalu sambil berkata, "Ya Rabbi Aku redha dengan ketentuanMu ini", sambil mengukir senyuman.

Siapakah orang yang menangis airmata mutiara?
Orang yang menangis airmata mutiara adalah orang-orang yang sedang bersendiri lalu mengingat akan kebesaran Tuhan dan menyesal akan dosa-dosanya lalu mengalir airmatanya.

Siapakah orang yang kaya?
Orang yang kaya adalah orang yang bersyukur dengan apa yang ada dan tidak hanyut dengan kenikmatan dunia yang sementara ini.

Siapakah orang yang miskin?
Orang yang miskin adalah orang tidak puas dengan nikmat yang ada sentiasa menumpuk-numpukkan harta.

Siapakah orang yang pandai?
Orang yang pandai adalah orang yang bersiap siap untuk hari kematiannya kerana dunia ini hanya sementara sedang akhirat kekal abadi.

Siapakah orang yang bodoh?
Orang yang bodoh adalah orang yang beriya-iya berusaha sekuat tenaga untuk dunianya sedangkan akhiratnya diabaikan.

Siapakah orang yang maju dalam hidupnya?
Orang yang maju dalam hidupnya adalah orang-orang yang senantiasa mempertingkat ilmu agamanya.

Siapakah orang-orang yang mundur hidupnya?
Orang yang mundur dalam hidupnya adalah orang yang tidak memperdulikan akan halal dan haramnya akan sesuatu perkara itu (yakni syubhah)

Siapakah orang yang gila itu?
Orang yang gila itu adalah orang yang tidak sembahyang kecuali dengan hanya dua syarat saja yang memperbolehkan seseorang itu meninggalkan sembahyang, pertama sekiranya ia haid dan kedua ketika ia tidak siuman akalnya.

Siapakah orang yang rugi?
Orang yang rugi adalah orang yang sudah sampai usia pertengahan namun masih berat untuk melakukan ibadat dan amal-amal kebaikkan.

Siapakah orang yang selalu ditipu?
Orang yang selalu di tipu adalah orang muda yang menyangka bahawa kematian itu berlaku hanya pada orang tua.

Siapakah orang yang paling cantik?
Orang yang paling cantik adalah orang yang mempunyai akhlak yang baik.

Siapakah orang yang mempunyai rumah yang paling luas?
Orang yang mempunyai rumah yang paling luas adalah orang yang mati membawa amal amal kebaikan di mana kuburnya akan di perluaskan saujana mata memandang.

Siapakah orang yang mempunyai rumah yang sempit lagi dihimpit?
Orang yang mempunyai rumah yang sempit adalah orang yang mati tidak membawa amal-amal kebaikkan lalu kuburnya menghimpitnya.

Siapakah orang yang mempunyai akal?
Orang yang mempunyai akal adalah orang-orang yang menghuni syurga kelak kerana telah mengunakan akal sewaktu di dunia untuk menghindari siksa neraka.

So,dh teliti btol2?? Mane satukah shbt2?? Siape kte, hnya kte tau & Allah e2 lbh mengetahui krn Dia Maha Halus, Maha Mengetahui akan ssuatu smda yg terang atau tsmbunyi..Kenali dr kte, hijrahkn dr kte kpd yg lbh baek. & igtlh,wlau dmane kte berada,kte msti sntiasa btqwa kpd Allah.Terigt ana akn stu sabda Rasulullah saw,”Bertaqwalh kmu wlau dmane kmu berada, iringi kesalahan kmu dgn kbaikan,nescaya ia akn dpt mghapusknya, & prgaulilah sume msia dgn budi pkerti yg baik”..Smoga kte sume dpt amek mnfaat dr apa yg dsmpaikan kali ni..& ssungguhnya yb baik e2 dtgnya dr Allah n yg bruk e2 dr Dia jg ttp dsndarkn pd ana. Jk ad sebrg kslapan @ ktelanjuran, hrp dmaafkn n dperbtulkn..Salam’alaik..~(^_-)~

~..Sekadar renungan..~

Umat Islam harus cemerlang
Hari ini mesti lebih baik dari semalam
Jangan buang masa
Siapa kata kita tidak boleh
Kita ada ALLAH Maha Kuasa
Kita punya kuasa tenaga
Doa sebagai senjata
Umat Islam sentiasa boleh
Umat Islam sentiasa boleh!!

.. sYukrAN jaZiLAn 4 dA ziaRah .. ~(^_-)~

..JoM fOlLow BloG sYaiR!!..
..sekadar perkongsian bersama..
..moga kita semua dapat manfaatnya dan kongsi bersama yang lain..
..segala komentar dan pendapat dari kalian amat di alu-alukan dalam untuk memperbaiki dan menambah baik blog dan empunya blog ini..

~dan sampaikanlah dariku walau sepotong ayat~

.: mEReka sAhabAtKu :.