Tuesday, June 1, 2010

dakWAh??


بسم الله الرحمن الرحيم

salam'alaik

alhamdulillah wa syukurillah

emmm...
bile dgr perkataan DAKWAH jer,
mesti ramai yg nak lari, ada kerja la, itu la, ini la..
macam2 alasan akn kuar
automatik lak tue...
ad gak yg seram la, saya x boley la, takut sesat la..
n macam2 la..

perumpamaannya cam ni,
tengok jer lipas, terus lari lintang pukang (bg yg xsuke lipas r)
bile mtk tlg amek bantal, ye bagi yaasin (akue la tue dlm mamai..hehe)
bile suh pakai bju sukan, ye pakai baju suke suki (pilihan sndiri la maksudnyer)
n apa yg difikirkan perumpamaan2 yg sesuai

tapi kat cn bukan nk citer sal orang takut dakwah
kt cn nk kongsi ape tue dakwah sebenarnye
spy yg blank, kiter isikan
yg tak jelas, kiter 'clear'kan
yg xtau pape, kite share same2 ek..~(^_-)~

dakwah = mengajak/menyeru/menjemput (bahasa)
dakwah = satu usaha ke arah beriman kpd Allah dan apa yg disampaikan oleh Rasul-rasulNya (istilah)

em, ringkasnya camnie la
saye pn xsuke benda2 yg nampak skema nie,
jd kiter permudahkan eak..

tanggungjawab dakwah mmg besar
dakwah sbnrnye bukan setakat ceramah agama,tapi
segala usaha dgn baik utk ubah fikiran, sikap n tabiat manusia spy selaras dgn kehendak Allah dan rasulNya

pendek kata, tiada alasan sebenarnya utk mengelak dari x berdakwah
bukan sesuatu yg perlu dilaksanakan oleh golongan ustaz ustazah sahaja
tapi sume golongan yg beragama
saya dan anda
dan kiter sume
WAJIB berDAKWAH
sebab kiter sume beragama kan??
walaupun kiter bukan ustaz ustazah
walaupun kiter bukan alim ulama'
tapi ingat!!
kiter HAMBA ALLAH
ye, HAMBA MILIK ALLAH
firman Allah:"tidak Aku ciptakan jin dan manusia melainkan untuk beribadat kepadaKu" [51:56]
"sesiapa yg mengucapkan kalimah 'laa ila ha illallah', merekalah daie(pendakwah)"

adakah anda mengucapkan kalimah tauhid itu??
brape kali sehari kiter sebut??
hitung2..

em, satu perkongsian
seorang sahabat pernah bagitau,
kiter nak berdakwah tak perlu tunggu kiter jadi baik dulu,
tapi pd masa yg sama, kiter perbaiki diri kiter d samping kiter menyeru org laen wat kebaikan
kiter wat 2 perkara pd masa yg sama n mendtgkan keuntungan pahala pd kiter, insyaAllah
ok per?? sambil menyelam, minum air..huhu
nk dakwah, katenye senang jer
kita nampak sampah, terus amek dan buang dlm tong sampah
simple bukan??
lagi, kita tgk kipas kt satu kelas x d tutup, kite p tutup
lagi, kita dengar kwn kiter tgh mencarut, kite p tegur,nasihat sket
lagi, kita tgk ada maksiat d lakukan d depan mata kita,
adegan panas lak tue, pegang2 tgn lagi,
yg nie klu dh xmmpu sgt, tanamkan sebenci2nyer pd perbuatan itu

hadis nabi yg bermaksud,
"barangsiapa d antara kalian yg melihat kemungkaran, maka ubahlah dgnn tangan(kuasanya), jika tidak mampu, maka ubahlah dgn mulut(perkataan), dan apabila tidak juga mampu, maka ubahlah dgn hatinya, dan itulah selemah2 iman" [riwayat Muslim]

ringkasnye lagi,
dakwah nie boleh dikatakan berkait jgk dgn amar makruf nahi mungkar
mengajak kpd kebaikan dan mencegah pd yg mungkar
yg nie,sy pasti sahabat sume dh phm kan??
dh masak@lali@tepu dah dgn statement tue kan..

lagipun..
byk kelebihan dgn berdakwah nie
antaranyer...

1. menymbung rantai misi pengutusan para Rasul dan anbiya'
2. pahala besar
sabda Rasulullah saw,"barangsiapa yg mengajak kpd petunjuk, dia berhak mendpt pahala ory2 yg mengikut petunjuknya, tanpa mengurangi pahala tersebut sedikitpun. barangsiapa mengajak kpd kesesatan, dia berhak mendapat dosa org2 yg mengikut kesesatanya, tidak menguragi dosa tersebut sedikitpun" [riwayat Muslim]
3. lebih mulia dari mereka yg beruzlah/ beribadah semata2
sabda Rasulullah saw. "mukmin yg bergaul dgn manusia dan sabar ats gangguan mereka adalah lebih baik drp mukmin yg tidak bergaul dgn manusia dan tidak sabar ats gangguan mereka" [ riwayat Ibnu Majah]
4. mendapat pertolongan dari Allah
" wahai org2 yg beriman, jika kamu menolong agama Allah, nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu" [ 47:7]
5. menyelamatkan diri dari ancaman 'khusrin'(kerugian) manusia d akhir zaman
[103:1-3]

kater nk rebut pahala, nie la masenye!!
jom! fas tabiqul khairat..!!


p/s: suke sgt dengar kuliah ustaz Hairul Azam.. kate2nye yg slalu bersambung antra neuron2 lam otak nie,"hidup kita msti +ve. pandanglah segala sesuatu tue dgn +ve n lakukanlah dgn keseronokan. bile camtue, hati kiter akn tenang n jiwa kita xkan serabut" , sbb bile kite ikhas krn Allah, sumenye akn dipermudahkan ~(^_-)~
huhu... makin kukuh jaringan2 sinaps yg tiada henti or kenal erti letih dlm laksanaan ketetapanNya..

>>SAHABAT2 dulu sume hebat2 blako sbb HATI mereka.. hati mereka sentiasa SERONOK dlm melakukan apa jua perintah Allah dan Rasulnya<<


No comments:

Post a Comment

.. sYukrAN jaZiLAn 4 dA ziaRah .. ~(^_-)~

..JoM fOlLow BloG sYaiR!!..
..sekadar perkongsian bersama..
..moga kita semua dapat manfaatnya dan kongsi bersama yang lain..
..segala komentar dan pendapat dari kalian amat di alu-alukan dalam untuk memperbaiki dan menambah baik blog dan empunya blog ini..

~dan sampaikanlah dariku walau sepotong ayat~

.: mEReka sAhabAtKu :.