Friday, July 9, 2010

yUp!!


بسم الله الرحمن الرحيم

Salam’alaik

Syukur Alhamdulillah

Syukur kepada Allah kerana masih dikurniakan nikmat dan segala pemberianNya padaku sehingga ke saat ini. Syukur kepadaNya kerana masih menggerakkan jari-jemariku untuk menari-nari di papan lappyku untuk mencoret sesuatu yang bermakna di sini.

Peneguran secara langsung dariNya. Em,jarang sekali kita mendengarnya kan. Dan jarang sekali kita menyedarinya. Dah terkena,barulah kita tersedar. Tu pun nasib baik kita tersedar,tidak hanyut leka dan alpa. Bak kata pepatah Melayu,’dah terhantuk,baru terngadah’.. betul ek pepatah ni?? Entahlah,tapi buat-buat betul la ye..hehehe

Teringat satu cerita yang diberitahu Hilal Asyraf dalam bukunya,Kembara Hamba Mencari Cahaya,”menyembur api ke langit”. Sewaktu di uji Allah,perlukah dan berbaloikah kita melakukan demikian?? Akan hilangkah segala sakit yang menyesak dada dan menyerabuti kepala dengan berbuat demikian?? Dan satu persoalan yang paling penting, MESTIkah kita melakukan demikian??

Terfikirkah kita mengapa Allah menguji kita? Terdetik kah di hati kita mengapa Allah memilih kita?? Kenapa KITA??oppps…kenapa AKU?? Teringatkah akan firmanNya,”Allah tidak akan membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesannggupannya..” nah! Allah sendiri dah bagitau awal2,kitalah yang kena mencari sebabnya sendiri. Allah dah kurniakan nikmat berharga yakni AKAL yang mana tidak diberi kepada makhluk lain selain MANUSIA.

Allah memberi ujian untuk membersihkan dosa-dosa kita yang lalu, jua untuk menguji iman kita dan yang paling penting untuk menjadikan kita lebih tabah dan cekal untuk menghadapi hari-hari mendatang.

Mengapa mesti kita menjatuhkan diri di saat Allah ingin menaikkan martabat kita??

Mengapa kita nak tunjuk ketidakmampuan kita untuk hadapinya walhal Allah tahu yang kita boleh hadapinya??

Mengapa kita ingin menolak tawaran hebat Allah yang bukan selalunya datang menjengah kepada kita?

Mengapa kita nak tolak peluang nie??

Kita selalu berdoa meminta untuk kuat dan tabah. Jadi,Allah bagi kita ujian dan dugaan untuk kita selami dan hadapi dalam proses untuk menjadikan kita kuat dan tabah. Allah itu Maha Mengetahui dan Maha Penyayang. Andai Dia tidak tahu semua itu,pasti tidak semudah itu Dia memberinya kepada kita. Justeru, mengapa mesti kita tunjukkan kelemahan kita sedangkan kita bisa menghadapinya?? Kita masih punya kekuatan sekeliling yang diberiNya untuk membantu kita menghadapi ujian ini. Kita cukup2 istimewa dan beruntung!! Ketika di uji,masih lagi diberi ‘kemudahan’ untuk mengharungi ujian tersebut!! Bersyukurlah kamu!!

Ya,bersyukurlah wahai hambaAllah!! Bersyukurlah!! Ya,aku bersyukur. Kerana Dia masih sudi memandang aku yang kerdil ini. Dia masih sudi menegurku diwaktu aku terleka. Dia masih sudi menyapa aku di waktu aku di ulit masa senangku dan Dia masih sudi mendengar luahanku di waktu aku sendirian. Aku tahu Dia sentiasa di sisiku sewaktu aku memerlukannya dan Dia sebenarnya sentiasa ada dekat denganku,dekat sangat. Di saat aku berjalan mancariNya,Dia telah Berlari mendapatkanku.. YA ALLAH,THANKS FOR EVERYTHING!!

"wahai Tuhan yang membolak-balikan hati,

tetapkanlah hatiku dalam agamaMu dan ketaatanku padaMU"

p/s: ya Allah,tabahkan hatiku menghadapi ujian ini. Engkau yang mengadakan sesuatu,maka Engkau jua yang berhak menghilangkanya. Engkau yang memberi,maka Engkau jua yang berkuasa mengambilnya.. apa yang Kau kurniakan,semuanya hanyalah pinjaman sementara buatku..Ya Allah,kuatkan daku dan jangan sekali-kali Kau palingkan hatiku dariMu.

No comments:

Post a Comment

.. sYukrAN jaZiLAn 4 dA ziaRah .. ~(^_-)~

..JoM fOlLow BloG sYaiR!!..
..sekadar perkongsian bersama..
..moga kita semua dapat manfaatnya dan kongsi bersama yang lain..
..segala komentar dan pendapat dari kalian amat di alu-alukan dalam untuk memperbaiki dan menambah baik blog dan empunya blog ini..

~dan sampaikanlah dariku walau sepotong ayat~

.: mEReka sAhabAtKu :.