Friday, July 29, 2011

..raMadhAn iS cOminG..

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaik...
Alhamdulillah wa syukurilah..
Seinfiniti syukur pdNya krn sehingga ke saat ini, masih diberi peluang utk menghirup oksigen serta menikmati segala macam bentuk kurniaan Allah..
Selawat serta salam kpd junjungan besar Nabi Muhammad saw..
Asbab dakwah baginda dan para sahabat, akhirnya Islam sampai kpd kiter ari ni..


About a few days ago, I got this message from my beloved sis..
' Sya'ban berpesan: Jiran saya,ramadhan akn datang menziarahi anda tak lama lagi bersama isterinya, Rezeki dan 2 anaknya, Sahur dan Iftar. Mereka ditemani 3 cucunya, Rahmat, Keampunan dan Barakah. Hargailah mereka sebelum mereka pulang selepas 30 hari dgn pesawat Eid Airlines'

Sekarang kite pun dah berada di penghujung sya'ban..bape ari je lagi nk pose..huhu
Sya yakin dan percaya, sebelum ni pun sahabat2 dh banyak buat persediaan untuk menghadapi bulan Ramadhan ni. tapi kat sini, sya nak share jugak beberapa kelebihan bulan ramadhan ni..harap2 dpt membantu sahabat2 utk sepanjang ramadhan ni.. family jiran sya'ban is coming..


1. Pengampunan dosa dari Allah swt

Rasulullah saw bersabda :

"Barangsiapa yang berpuasa pada bulan ramadhan dengan penuh keimana dan mengharapkan pahala daripada Allah, dosanya yang telah lalu telah diampuni (oleh Allah)"

[Diriwayatkan oleh al-Bukhari dalam Shahih al-Bukhari, Kitab al-Iman - no:38]


2. Dilipatgandakan pahala oleh Allah swt

Rasulullah saw bersabda :

"(Allah swt berfirman) : Sesungguhnya dia (hamba) meninggalkan makan dan minum serta syahwatnya keran-Ku. Puasa (yang dia kerjakan adalah) kerana-Ku. Puasa adalah untuk-Ku. Sedangkan, AKU memberi balasan setisp kebaikan itu dengan sepuluh kali ganda sehingga 700 kali ganda kecuali ibadah puasa. Ini kerana, ia (puasa) adalah untuk-Ku dan (sudah tentu) AKU sendiri yang akan memberi balasannya"

[Diriwayatkan oleh Imam Malik dalam al-Muwaththa', Kitab al-Shiyam - no:603]


3. Ganjaran malam al-Qadr

Dari Abu Hurairah r.a bahwa Nabi saw bersabda:

"Barangsiapa yang shalat pada malam Lailatil Qadar karena iman dan ihtisab ( mendekatkan diri kepada Allah ), maka akan diampuni dosa-dosanya yang lalu"

[Diriwayatkan oleh al-Bukhari - no : 36, 38, 1802]


4. Disedikan pintu ar-Rayyan

Rasulullah saw bersabda :

"Sesungguhnya di syurga terdapat pintu yang dinamakan al-Rayyan. orang-orang yang berpuasa akan masuk melalui pintu itu pada hari kiamat. Tidak ada seorang pun yang akan masuk melalui pinti itu kecuali mereka. Dikatakan : mana orang-orang yang berpuasa? Lalu mereka semua berdiri. Tidak ada seorang pun yang masuk melalui pintu ini selain mereka. Apabila mereka semua telah masuk, pintu ini akan ditutup dan tidak ada seorang pun yang akan masuk melaluinya."

[Diriwayatkan oleh al-Bukhari dalm Sahih al-Bukhari, Kitab al-Shaum - no: 1896]


Sebenarnya banyak lagi kelebihan Ramadhan nie..sambutlah dan raikan serta manfaatkan sebaikya, 30 HARI je SETAHUN.. dan ingatlah sahabat2, Rasulullah saw bersabda :

"Demi Dzat yang jiwaku berada dalam genggaman-Nya,
bau mulut orang yang berpuasa lebih baik di sisi Allah
daripada aroma (haruman) minyak kasturi"

[Diriwayatkan oleh al-Bukhari dalam Sahih Bukhari, Kitab al-Shaum - no: 1894]


Oleh itu, sahabat2, ayuh sama2 kita kejar pahala berganda yang Allah sediakan bulan ni..sumenye percuma!! ayuh kita semarakkan PESTA IBADAH ni!!


SELAMAT BERAMAL ~(^________-)~

2 comments:

  1. insyaAllah, same2 kte sambut dgn penuh kesyukuran n lalui dgn rasa rendah diri...

    ReplyDelete
  2. >>anne janna : yok same2!!

    1 doa yang same kita bley amalkan:
    'Ya Allah, berkatilah akudalam bulan Rejab dan Sya'ban, dan sampaikanlah aku kepada bulan Ramadhan'..amin..

    ReplyDelete

.. sYukrAN jaZiLAn 4 dA ziaRah .. ~(^_-)~

..JoM fOlLow BloG sYaiR!!..
..sekadar perkongsian bersama..
..moga kita semua dapat manfaatnya dan kongsi bersama yang lain..
..segala komentar dan pendapat dari kalian amat di alu-alukan dalam untuk memperbaiki dan menambah baik blog dan empunya blog ini..

~dan sampaikanlah dariku walau sepotong ayat~

.: mEReka sAhabAtKu :.