Sunday, July 31, 2011

..cERita sEmaLaM..

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaik..
Semoga dalam rahmat dan redha Ilahi sokmo..
Syukur3x ya Allah
Ya Allah, berkatilah kami sehingga sampai kami ke Ramadhan..amin ya rabb..

Em,cerita hari semalam..Banyak sgt yg sya dapat..
Subhanaalah, Allahuakbar... dari pg sampai mlm..
syukur ya Allah..

1. Paginye..

Bukak radio feveret..ikim..


alhamdulillah, ad perkongsian dr Prof Dr Ruhaya (windu sgt..dh lama xdgr..dpt jgk akhirnya..^_^)
1 part yg paling terkesan dr kata2 beliau:
"Nak tau kiter nie orang baik atau tak, tengok diri kiter bile kite bersendirian, apa yg kite buat??
Klu kite byk beribadat, buat amalan sunat,
maka, kite memang orang baik.
Tapi, klu kite sendirian, kite buat perkara yang selain tadi,
maka, itulah yg kite TAKUTkan...BAIK HANYA DI DEPAN ORG SHJ..."
d mana kite??

...faghfirli ya Allah...T_T"...


2. Nota FIKIR & ZIKIR

Segmen Mu'min Profesinal dr Ustz Pahrol
bagaimana zikir yg membuahkan fikir
bagaimana membudayakan ilmu

Baginda mempunyai ilmu, harta dan kuasa
bagaimana hebatnya Nabi Sulaiman dlm 'menghidupkan' zkir dan fikir
kekuatan yg menghidupkan zkir membuahkan fikir
bagaimana Allah menyuruh dan mengingatkan baginda, begitulah ditaati dan dituruti
hasilnya, membuahkan fikir yg mana mengingatkan baginda sentiasa kpd Allah dan perkara dlm hidup baginda
masyaAllah!!

Setiap manusia mempunya 2 peranan iaitu sbg hamba Allah dan khalifah Allah
manusia dikurniakan ilmu wahyu yg mana meliputi akidah, feqah dan juga tasawuf. Yg mana semua ini berkaitan agama. Dan sbg khalifah Allah, manusia belajar ttg ilmu fardhu kifayah yg meliputi tentang alam dan sekeliling keseluruhannya spt bdg sains, perubatan, pentadbiran dan seumpamanya.


Allah berfirman yg bermaksud:
" orang-orang yang mengingati Allah sambil berdiri,duduk atau dalam keadaan berbaring, dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi....." [3:191]

Kejadian penciptaan langit dan bumi, pastinya kita akan berfikir. Dan kita akan melihat bahawa semunye begitu teratur sekali dan pastinya akan terdetik,'pasti ADA yg mengatur semua ini'
Kejadian gerhana matahati, gerhana bulan, pasang surut air laut dan sebagainya boleh membuat kita sentiasa berfikir rentetan dari cetusan ayat2 Allah tadi..
subhanallah!!

Kata HAMKA, apabila seseorang itu berfikir secara maximum, maka pasti akan menemui agama
YA, BETUL!! hasil berfikir mengenai kejadian langit dan bumi, penciptaan manusia yg kompleks PASTInya akan mencetuskan kita ke satu tahap ttg agama, fitrah semulajadi manusia yg ign rasa berTUHAN..

Allah Maha Hebat, Dia memimpin manusia utk sampai kpdNya dgn FIKIR
itulah ZIKIR dgn FIKIR
Kita seharusnya sentiasa meletakkan fikir di landasanzkir, kerana zikir itu memandu fikir
Ilmu agama memandu ilmu sains akan menghasilkan produk seorang mukmin yg profesional
Proses kejadian hujan contohnya, telah Allah ceritakan di dalam AlQuran, lalu ilmu itu diaplikasikan dalam pengetahuan kehidupan kita melalui ilmu sains. Hebatnya DIA!!
Guru sbg agen pembentuk generasi seharusnya menggaulkan ilmu agama dan ilmu sains ini bersama!!
ILMU AGAMA + ILMU SAINS = KEBESARAN ALLAH


Bila ditanya apa bukti kewujudan Allah, pasti lidah dan mulut takkan jenuh menyebut satu persatu kebesaran Allah
tapi,
Bila ditanya apa bukti Allah tidak ada, pasti lidah kelu tak terkata..
KERANA APA??
tiada satu pun bukti yg menunjukkan Allah itu tidak ada..
subhanallah!! allahuakbar!!

Jadi, sume ini ERTINYA APA??
Ertinya, mukmin yg profesional lahir dari hasil ZKIR yg membawa kpd FIKIR
ZIKIR ITU MEMANDU FIKIR
~(^_____-)~

ILMU AGAMA + FIKIR = MUKMIN PROFESIONAL
ILMU SAINS + ZIKIR = MUKMIN PROFESIONAL


3. Masjid Mahmud, Kuala Lipis

Ape cer ni??
hehe..semalam kami beramai-ramai p masjid mahmud, ada kuliah maghrib khas dari Ustaz Norhamizi Jamaluddin
Ape yg bestnyer??
huhu..perkongsian bermakna dari ustaz ttg ramdhan yg akan ditempuhi seluruh umat ISLAM sedunia
banyak sungguh perkongsian bermanfaat dari ustaz
ceramah yg disampaik dgn bersahaja mmg menrik perhatian sume jemaah
'jokes' dari ustaz serta nyanyian dr petikan beberapa nasyid memang sungguh memukau
mmg baguslah.. cara berdakwah yg fleksibel dan santai
Apa yg menariknya lagi??
kehadiran yg ramai jg mgkin disebabkan fktor kehadiran bersama Suhaimi(ex-inteam) bersama isteri,Ina Naim dan puteri mereka..sweet sgt!!
papepun, 2 fktr tmbhn je, yg penting niat ke sana, nk DENGAR KULIAH MAGHRIB!! ^__^


Lastly, thanks a lot to HAKIMAH MUSLIH, SITI KHADIJAH, KAK PIQA, AIM, KAK ANIS N KAK DADA..
luv u all so much !!!
jazakumullahu khairan jazak krn sudi bersama sehari kelmarin @_@

Semoga Allah sentiasa memayungi kita semua dgn rahmat dan kasih sayangNya..amin..


p/s: semlm wat RPH dgn musleh hampir 3 jam kowt!! Ya Allah, moga2 RPH kami diterima lecturer..amin..
(.. kimah 'amin'kan tau!! ^_- ..)

No comments:

Post a Comment

.. sYukrAN jaZiLAn 4 dA ziaRah .. ~(^_-)~

..JoM fOlLow BloG sYaiR!!..
..sekadar perkongsian bersama..
..moga kita semua dapat manfaatnya dan kongsi bersama yang lain..
..segala komentar dan pendapat dari kalian amat di alu-alukan dalam untuk memperbaiki dan menambah baik blog dan empunya blog ini..

~dan sampaikanlah dariku walau sepotong ayat~

.: mEReka sAhabAtKu :.