Wednesday, February 9, 2011

..hUJan vS aiR mAta..

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamu'alaik..

Alhamdulillah, seinfiniti syukur pada Allah atas segala nikmat pinjamanNya yang sementara ini, yang masih dapat ku kecapi dan rasai hingga ke waktu ini, ke saat ini.. Segala puji bagiNya yang hanya selayaknya diberi pujian itu, yang Maha Kuas atas segala sesuatu, Yang Hidup, Yang memberi nikmay dan pastinya, tujuan serta matlamat utama semua makhluk...

Erm, sudah agak lama rasanye insan ini tidak menulis sesuatu yang ilmiah dan agak panjang (kononnye la...hehe) di cni.. Bukan selalu kita terpikir mende2 yang macam ni. Konsep gabungjalin yang blajo lam kelas ni sebenarnya amat berguna. .(^_^) kaitan antara hujan dan air mata.. bumi dan manusia.. yang pasti, sumenya makhluk Allah..

HUJAN

Hujan itu perlu. Allah Yang Maha Berkuasa dan pemberi rezeki yang utama menurunkan hujan. Hujan itu Allah turunkan bagi membasahi bumi yang kontang, tandus dan kering. Hujan itu menjadi satu keperluan penting buat segala makhluk Tuhan di bumi ini, tidak kira manusia, haiwan mahupun tumbuhan. Kita sangat perlukan hujan.

“Dia-lah, Yang telah menurunkan air hujan dari langit untuk kamu, sebagiannya menjadi minuman dan sebagiannya (menyuburkan) tumbuh-tumbuhan, yang pada (tempat tumbuhnya) kamu menggembalakan ternakmu. Dia menumbuhkan bagi kamu dengan air hujan itu tanam-tanaman; zaitun, kurma, anggur dan segala macam buah-buahan. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar ada tanda (kekuasaan Allah) bagi kaum yang memikirkan” [An-Nahl,16: 10-11].

Jikalau hujan sudah tidak turun lagi, maka takungan air di bumi pasti akan kering; kolam, tasik, sungai, laut dan keseluruhannya. Manusia, tumbuhan juga haiwan pasti mati. Manusia mati dehidrasi. Tumbuhan mati kekeringan dan haiwan jua mati dehidrasi kekeringan. Konklusinya, hujan itu merupakan satu keperluan penting. Pasti, Allah tidak akan menjadikan atau mengadakan sesuatu itu dengan sia-sia, tapi penuh hikmahnya. Cuma kita yang buta. Buta mata, akal dan hati. Buta mata tidak mahu mellihat. Buta akal tidak mahu berfikir. Buta hati tidak tahu bersyukur.

“ Katakanlah,Dialah yang menciptakan kamu dan menjadikan pendengaran, penglihatan dan hati nurani bagi kamu. (Tetapi) sedikit sekali kamu bersyukur”. [Al-Mulk,67: 23]


AIR MATA

Begitu juga dengan air mata. Allah jua tidak menjadikan air mata itu sia-sia. Air mata itu perlu untuk membasahi hati kita, bukan sekadar jatuh ke pipi dank e bumi. Tapi, air mata yang sebenar harus jatuh ke hati. Andai hujan itu perlu untuk menghidupkan kembali bumi yang gersang, maka air mata itu perlu untuk menghidupkan hati yang mati. Air mata itu perlu untuk menghilangkan segala noda yang bertindik di hati. Air mata itu perlu untuk membersihkan hati dari noda hitam. Kita sangat perlukan air mata itu. Jangan biarkan air mata kita kering untuk sesuatu yang nyata tidak berfaedah, sesuatu yang akhirnya akan mendatangkan kemurkaan Allah. Tetapi, alirkanlah air mata itu untuk menghapuskan sisa-sisa dosamu. Menangislah kerana dosa-dosamu. Menangislah dengan penuh kekesalan. Menangislah untuk memadamkan api neraka. Beitu besar kuasa air mata. Tidak mampu membasahi hati dengan tangisan air mata bermakna hati itu telah mati!! Menangislah kerana takutkan Allah!!

Maksud sabda Rasulullah saw,”Tidaklah mata seseorang menitiskan air mata kecuali Allah akan mengharamkan tubuhnya dari api neraka. Dan apabila air matanya mengalir ke pipi maka wajahnya tidak akan dikotori oleh debu kehinaan, apabila seorang daripada suatu kaum menangis, maka kaum itu akan dirahmati. Tidaklah ada sesuatu pun yang tak mempunyai kadar dan balasan kecuali air mata. Sesungguhnya air mata dapat memadamkan lautan api neraka".

Sabda Rasulullah saw," Tiada sesuatu yangpaling disukai Allah melainkan dua titisan dan dua kesan. Dua titisan itu ialah titisan air mata yang keluar kerana takutkan Allah dan titisan yang tumpah di dalam perjuangan di jalanAllah. Manakal dua kesan ialah kesan berjuang di jalan Allah dankesan kerana menunaikan kefardhuan yang telah difardhukan oleh Allah swt". [Hadith riwayat at-Tirmizi]


HUJAN vs AIR MATA

Hujan sebenarnya sama saja fungsinya dengan air mata. ia perlu untuk membasahi dan menyuburkan. Juga untuk membersih dan menyucikan dari sebarang kotoran yang selama ini menetap dan bergelumang pekat..

Moga2 ilmu yang secebis ini dapat memberi manfaat bersama dan berguna pada kita sume.. Juga buat hati yang dah makin tandus ini..

No comments:

Post a Comment

.. sYukrAN jaZiLAn 4 dA ziaRah .. ~(^_-)~

..JoM fOlLow BloG sYaiR!!..
..sekadar perkongsian bersama..
..moga kita semua dapat manfaatnya dan kongsi bersama yang lain..
..segala komentar dan pendapat dari kalian amat di alu-alukan dalam untuk memperbaiki dan menambah baik blog dan empunya blog ini..

~dan sampaikanlah dariku walau sepotong ayat~

.: mEReka sAhabAtKu :.