Friday, June 25, 2010

baGaimaNA haRuS kU bERitahU diA??

بسم الله الرحمن الرحيم

Salam’alaik..

Syukur alhamdulillah.. nikmatNya masih ku kecapi sehingga ke saat ini benar2 membuatkanku sedar siapa diriku..insan lemah yg sentiasa penuh dgn kekurangan diri

Ya Allah..

Ku sujud padaMu

Apakah mesti kita punya ilmu yg tersangat penuh d dada barulah kiter bley berkongsi dgn org lain?? Begitukah??

In my opinion…

Em,mmg kiter mesti punye ilmu, ckit atau byk,ilmu gk kan?? Xkesah ilmu banyak mane,selagi ianya bermanfaat n berguna,kita same2 share dgn sape pun. Even dgn org yg mgkin kite anggap lbih beilmu dr kite. Kite xtau kn, samada ape yg kite tau 2,mreka tau ke x. setiap org e2 berbeza pengetahuannye. Mgkin ape yg kiter tau, org laen xtau dan mgkin ape yg kite xtau , mreka tau. Berkongsi kn lebih baek…well, sharing is caring right?? ~(^_-)~ sabda nabi,”..dan sampaikanlah dariku walau sepotong ayat..”

Seandainyelah kiter merasakan kite ini kurang berilmu dr yg laen, maka jom same2 kite cri dan tambah ilmu kite. Dalam idup nie, tiada istilah berhenti dr belajar dan mencari ilmu. Setiap masa kite belajar, even bile melakukan kesalahan pun. Lgpn, mmg human can’t run from making mistakes,right?? Satu statement yg dh mmg common among us.

Apa yg penting ialah semangat yg ada dlm diri,azam kite. Azam kita utk menyampaikan kpd mreka yg masih lg ketandusan ilmu d luar sane. Kite menganggap bhw mreka sudah cukup2 tau segalanya walhal sebaliknya. Ramai lg insan2 yg kehausan dan ketandusan ilmu d luar sane. Cume,mreka x tahu ke mane harus mreka tuju dan pergi. Ramai n kebanyakan insan ingin berubah@hijrah ke arah yg lebih baik, namun terlalu banyak ‘tembok’ yg memblock mreka utk meneruskan perjalanan 2..

Jika tidak kite,sape lg??

“xpelah,si anu si anu sekalian dh jalankan,dh lepas la tue..”

“em,aku xcukup ilmu lg la,xboleh xboleh..”

“akue…akue…xlayak..”

Bukankah kite semua dciptakan dari unsur yg same? Bukankah kite ini datangnya dari tempat yg same? Bukankah kite ini lahir dgn tujuan yg same? Bukankah kite dkurniakan dgn segala perkara yg same? Agama kita samakah? Tuhan kita samakah? Panduan kita samakah? Syariat kita samakah?

Sahabat2…tepuk dada, tanye iman. Tepuk kepala,tanye akal..

Kite flashback sket sirah nabi. Sahabat2 yg dari xtau ape2 ttg islam, bile nabi ajarkan pd mereka, xperlu menunggu berminggu2 atau berbulan2,dah boleh sampaikan islam pd orang lain. Pertemuan yg sekali lalu je pn sudah cukup utk mreka menyampaikan rantaian itu kpd insan2 lain d tempat lain.

Rahsianye?? Yakin dan percaya. Ya,dgn yakin dan percaya dgn apa yg dbw adalah benar, bahawasanya ia bukanlah satu ciptaan,rekaan atau sihir yg nyata,tp kebenaran yg dtgnya dari Allah. Dan,semangat mereka. Semangat dan azam yg tinggi dlm diri mereka. Antara faktor kejayaan dakwah oleh para nabi, rasul dan juga sahabat,adalah semngat dan azam yg tinggi. Ya,semangat dan azam yg tinggi.

Jadi,inilah yg perlu kita tanam dlm diri kita. SEMANGAT dan AZAM yg kuat dlm diri. Carilah,tambahlah,kumpullah ilmmu sebanyak mungkin dan sampaikanlah kpd sesiapa shj.. jadilah seorang yg fakih dan sufi. Carilah ilmu, dan amalkanya. Ilmu tanpa amal ibarat pohon tanpa buah dan amal tanpa ilmu adalah gila… dengan ilmu, seseorg e2 sgt dpndg tinggi dan menjadikan kita lebih yakin utk menyampaikannya..

Apa yg penting??

SEMANGAT & AZAM yang kuat!! Tinggi dan menebal dlm DIRI KITA!!

Sunday, June 13, 2010

Kandungan dan Khasiat Bawang Putih

بسم الله الرحمن الرحيم

salam'alaik..

A. Sekilas Tentang Bawang Putih
Bawang putih (Allium sativum) adalah herba semusim berumpun yang mempunyai ketinggian sekitar 60 cm. Tanaman ini banyak ditanam di ladang-ladang di daerah pegunungan yang cukup mendapat sinar matahari. Batangnya batang semu dan berwarna hijau. Bagian bawahnya bersiung-siung, bergabung menjadi umbi besar berwarna putih. Tiap siung terbungkus kulit tipis dan kalau diiris baunya sangat tajam. Daunnya berbentuk pita (pipih memanjang), tepi rata, ujung runcing, beralur, panjang 60 cm dan lebar 1,5 cm. Berakar serabut. Bunganya berwarna putih, bertangkai panjang dan bentuknya payung.

B. Klasifikasi Bawang Putih
Klasifikasi bawang putih, yaitu :
Divisio : Spermatophyta
Sub divisio : Angiospermae
Kelas : Monocotyledonae
Bangsa : Liliales
Suku : Liliaceae
Marga : Allium
Jenis : Allium sativum
Nama umum : bawang putih
Nama daerah :
Sumatera : bawang putih (Melayu), lasun (Aceh), dasun (Minangkabau), lasuna (Batak), bacong landak (Lampung).
Jawa : bawang bodas (Sunda), bawang (Jawa), babang pole (Madura).
Kalimantan : bawang kasihong (Dayak).
Sulawesi : lasuna kebo (Makasar), lasuna pote (Bugis), pia moputi (Gorontalo).
Nusa Tenggara : Incuna.

C. Kandungan Kimia dan Sifat Kimiawi Bawang Putih
Bawang putih mengandung minyak atsiri, yang bersifat anti bakteri dan antiseptik. Kandungan allicin dan aliin berkaitan dengan daya anti kolesterol. Daya ini mencegah penyakit jantung koroner, tekanan darah tinggi dan lain-lain. Umbi batang mengandung zat-zat:
1. Kalsium : bersifat menenangkan sehingga cocok sebagai pencegah hipertensi.
2. Saltivine : bisa mempercepat pertumbuhan sel dan jaringan serta merangsang susunan sel saraf.
3. Diallysulfide, alilpropil-disulfida : anti cacing.
4. Belerang
5. Protein
6. Lemak
7. Fosfor
8. Besi
9. Vitamin A, B1 dan C.

D. Manfaat Bawang Putih
Bawang putih dapat digunakan untuk pengobatan alternatif sebagai berikut :

a. Bawang putih Flu dan Batuk.
Kandungan sulfur yang terkandung dalam bawang putih membuatnya memiliki bau dan rasa yang khas dapat meningkatkan dan mempercepat kegiatan membran mucous di saluran pernapasan, yang membantu melegakan pemampatan dan mengeluarkan lendir. Bawang putih mentah mengandung phytochemical yang dapat membantu membunuh bakteri dan virus penyebab penyakit. Pada tahun 1992, peneliti dari Universitas Brigham Young di Utah melaporkan bahwa bawang tumbuk dalam minyak membunuh bukan hanya membunuh rhinivirus tipe 2 (penyebab umun flu), tetapi juga membunuh 2 macam herpes (penyakit kulit menular) dan beberapa virus umum lainnya.

Bagaimana cara memanfaatkannya? Makanlah bawang putih sebanyak-banyaknya segera setelah anda merasa sakit atau tambahkan bawang putih pada masakan. Anda juga dapat membuat obat batuk dengan resep ini : Hancurkan bawang dan masukan ke dalam susu dingin di dalam panci, lalu panaskan sekitar 1-2 menit, dan minum hangat-hangat.

b. Bawang Putih dan Kolesterol
Sekarang ada lebih dari 12 studi yang dipublikasikan di seluruh dunia yang memastikan bahwa bawang putih dalam berbagai bentuk dapat menurunkan kolesterol. Oleh karena itu, dapat disimpulkan bahwa bawang ini dapat menyembuhkan tekanan darah tinggi, penyakit jantung. Salah satu studi yang dipublikasikan di “The Journal of The Royal College of Physicians” oleh Silagy CS dan Neil HAW tahun 1994 menyebutkan bahwa bawang putih merupakan agen untuk mengurangi lemak. Penulis menyatakan bahwa suplemen bawang merupakan bagian terpenting dalam penyembuhan kolesterol tinggi. Menurutnya, secara keseluruhan, penurunan terjadi sebesar 12 % dari total kolesterol. Penurunan ini terjadi setelah 4 minggu perawatan.

c. Bawang Putih dan cancer
Bawang juga mempunyai kandungan untuk memerangi cancer, terutama cancer perut dan usus besar. Organosulfida yang terkandung dalam bawang putih membantu hati memproses senyawa kimia beracun, termasuk senyawa kimia yang menyebabkan cancer beberapa penelitian epidemiologis menunjukan bahwa orang yang banyak mengkonsumsi bawang putih lebih rendah resikonya terkena cancer perut dan usus besar. Untuk memastikan bahwa anda akan mendapatkan hasil yang maksimal, peneliti dari Penn State Unipersity merekomendasikan untuk membiarkan dulu potongan atau tumbukan bawang selama paling sedikit 10 menit, memberi waktu bawang itu membentuk kandungan-kandungan yang membantu memerangi cancer.

d. Bawang Putih dan Kehamilan
Riset terbaru menunjukkan bahwa menkonsumsi bawang putih selama kehamilan mengurangi resiko komplikasi kehamilan pre-eclampsia (meningkatkan tekanan darah kandungan protein dalam urine). Studi–studi juga mengungkapkan bahwa bawang putih juga membantu menaikkan lambatnya berat badan bayi yang terlalu kecil. Riset dilakukan oleh Dr. D. Sooranna, Ms J. Hirani dan Dr. I Das di Academic Department of Obsterrics dan Gynaecology, Chelsea dan Westminster Hospital in London UK. Mereka menyimpulkan bahwa walaupun pre-eclampsia dan kelambatan pertumbuhan merupakan kondisi yang kompleks, mengkonsumsi tablet bawang putih secara standar selama masa kehamilan dapat mengurangi kemungkinan–kemungkinan komplikasi pada kelahiran. Mereka memfokuskan pada kelambatan pertumbuhan pada bayi dan pre-eclampsia, kondisi yang sangat berbahaya bagi ibu dan anak yang terjadi pada kira–kira satu diantara sepuluh kehamilan.

Eksperimen menunjukkan bahwa menambahkan ekstrak bawang putih pada sel–sel plaasenta yang kemungkinan menderita kondisi–kondisi tersebut terbukti dapat menstimulasi pertumbuhan. Lebih jauh lagi, kegiatan enzim–enzim penting yang berkurang pada kehamilan tidak normal juga sangat meningkat dengan diberikannya bawang putih.


e. Sebagai Penyembuh Wasir
Pertama bersihkan dulu daerah anus dan sekitarnya dengan air hangat dan sabun, oleskan jus/beberapa siung bawang putih yang sudah dimemarkan sebanyak 3-5 kali pada anus yang telah dibersihkan, tunggu beberapa menit lalu bersihkan.

f. Meningkatkan Stamina
Setelah dikaji secara mendalam, ternyata bawang putih dapat menjadi sumber stamina dan kekuatan fisik yang tinggi. Walaupun sebelumnya mereka jarang sekali sakit, tiba-tiba mereka mudah terserang flu, orang – orang seperti inilah yang terutama membutuhkan daya pembangun stamina yang terdapat di bawang putih. Orang-orang yang mudah lelah seharusnya menambah stamina mereka dengan makan sedikit bawang putih setiap hari dalam jangka waktu yang lama. Caranya, bisa kita campurkan dalam olahan masakan kita dan menelannya.

g. Mengontrol Gejala Diabetes
Diabetes mellitus adalah suatu penyakit bawaan yang ditandai oleh tak cukupnya insulin di dalam tubuh, sebagai akibat kelebihan gula di dalam darah dan urine, serta kelaparan yang hebat dan kehausan. Penderitanya selalu ingin makan yang manis-manis, dan walaupun ia suka makan yang manis-manis dan makanan lainnya, berat badan cenderung berkurang. Gejala utamanya, menurunnya daya tahan tubuh terhadap kuman dan bakteri gangguan kulit serta berkurangnya gairah seksual, penyakit usus dan pembuluh darah. Penggunaan bawang putih secara bijaksana dalam diet merupakan salah satu cara mendapatkan manfaat terbesar dari makanan yang dimakan dengan demikian menyumbang pada kondisi tubuh yang baik.

E. Pengaruh Pemakaian Bawang Putih
Akibat mengkonsumsi bawang putih terlalu banyak membuat napas kita menjadi bau, untuk menghilangjkannya kita dapat melakukan cara –cara berikut ini :
1. Meminum air teh kental atau kopi setelah mengkonsunsi bawang putih
2. Memakan kulit limau dengan cara dikunyah
3. Mengimbangi dengan makanan yang terbuat dari protein, hati, dan telor
4. Menggunakan bawang putih dengan cara direbus terlebih dahulu atau dijadikan acar

Dalam mengkonsumsi bawang putih sebaiknya tidak dimakan mentah, karena dapat mengganggu lambung. Oleh karena itu dianjurkan agar bawang putih terlebih dahulu direbus, digoreng, atau dipanggang dulu sebelum makan. Tetapi bawang putih tidak boleh digunakan dalam bentuk apapun sewaktu terdapat serangan penyakit di bagian perut dan usus besar.

sumber:forumsains.com

http://www.kamusilmiah.com

>>asif ye..hrp sume dpt faham dgn baek..artikel nie dr indon..~(^_-)~..<<

kHasiAt bAwAnG pUtih

بسم الله الرحمن الرحيم

salam'alaik..

Bawang putih atau garlic dalam bahasa Inggerisnya memang amat popular di kalangan mereka-mereka yang mengamalkan perubatan tradisional. (Nama saintifik Allium satvium).Ia mudah di dapati di pasaran. Malahan khabarnya di Jerman, ia merupakan jualan bukan berunsur dadah yang paling laris dijual di kedai-kedai ubat/farmasi! Sering disebut sebagai ubat tradisional yang menakjubkan yang dapat menyelesaikan banyak masalah perubatan sejak zaman berzaman_ mampu memerangi bakteria, melawan parasit usus dan berjenis-jenis virus. Khasiat tempatan bawang putih memanglah banyak, diantaranya, ( kesan perubatan bawang putih maksima sekiranya diambil secaramentah atau dihancurkan tanpa dimasak- yang mentah mempunyai kesan antibiotik yang kuat)

a) penawar sengatan - ambil 2 ulas bawang putih, ditumbuk hingga lumat dan terus tampal di tempat yang terkena sengatan lipan atau kala jengking
b) penawar sakit kepala - ambil 3 ulas bawang putih. ditumbuk hingga lumat dan terus pupuk di atas dahi.
c) penawar batuk dan lelah - ambil 3 ulas 3 ulas bawang putih. ditumbuk, dan diperah untuk mendapat jus/airnya. Gaul dengan 1 sudu besar madu asli dan 1 sudu teh gula.. Makan kesemuanya. lakukan beberapa kali hingga baik.
d) penawar cacing kerawit - kunyah dan telah seulas bawang putih.
e) penawar kembung perut - panggang atas api 5 ulas bawang putih. Makan ketika perut merasa masuk angin.
f) penawar mulut busuk - tumbuk hingga hancur 3 ulas bawang putih bersama 9 kuntum bunga cengkih. Digunakan sebagaiubat gigi dan dicampur dengan air buat berkumur. Lakukan 3 kali sehari
g) penawar luka kecil - 4 atau 5 ulas bawang putih ditumbuk hingga lumat. Tampal di tempat yang terluka.
h) penawar buasir - ambil 4 ulas bawang -utih. Belah dua. Campur dengan 1/2 cawan cuka. rebus sampai mendidih. Bila sejuk, makan atau tumbuk lumat 3 ulas bawang putih bersama 1/2 inci halia
i) penawar saki otot - ambil minyak bawang putih, dan gosok di bahagian badan yang sakit seperti di belakang, di bahu, di punggung.
j) penawar sakit kerongkong - 10 ulas bawang putih ditumbuk, kemudian diambil airnya. campur dengan air bersih, terus ditapis dan terus diminum untuk membersihkan kerongkong.
k) penawar sakit gigi - 4 bahan : tumbuk 3 ulas bawang putih. ambil 3 sudu teh cuka, 1 sudu teh garam, 1 sudu teh madu. Gaul kesemuanya dan tampalkan pada gigi yang sakit. ATAU tumbuk lumat 2 ulas bawang putih. campur dengan 1 sudu teh minyak sapi.campurkan kedua-dua bahan ini. panaskan dan masukkan ke dalam gigi yang berlubang.
l) penawar bisul - ambil 1 ulas bawang putih, pecahkan dengan belakang pisau. Sapu atau gosok beberapa kali pada bisul sehingga ia mengecil dan hilang.
m) penawar payu dara yang sakit - rebus 1 labu bawang putih dengan sebanyak 2 cawan air. Minum airnya 3 kali/sehari
m) penawar selsema - campurkan 3 sudu besar madu dengan 5 ulas bawang putih yang telah ditumbuk lumat. Gaul rata dan minum/makan

Lain-lain khasiat/kegunaan:

1) membantu pencernaan serta membantu menambah nafsu makan
2) membantu menyekat pembesaran/pertumbuhan sel barah - seperti barah kolon, hati, buah pinggang, kulit, esofagus, perut, pundi, buah dada, serviks
3) berkesan mengawal paras/tahap gula dalam darah
4) memnbantu merendahkan tahap lipoprotein jahat LD2, VD2 dalam darah serta meningkat tahap lipoprotein yang baik HD2 dalam darah, menyekat pengumpulan darah.
5) membantu melancarkan peredaran darah dan memperbaiki metabolisme.\

Kepercayaan :

1) masyarakat mesir purba percaya bahawa bawang putih boleh membantu meraweat kecacingan, jantung, dan sakit kepala
2) masyarakat Melayu percaya bawang putih yang dicampur dengan minyakkelapa boleh digunakan sebagai minyak urut yang baik.
3) getah bawang putih boleh mengatasi masalah kulit/tumit pecah.
4) orang China percaya bahawa bawang putih boleh membantu buang angin dalam badan, menambah sedap makanan, mengurangksan panas badan.

..sumber: http://bukitbemban.blogspot.com..

Tuesday, June 1, 2010

heBahKaN!!

بسم الله الرحمن الرحيم

salam'alaik..

sahabat2 dirahmati Allah sekalian
ini info baru ana dapat dari seorang sahabat

Ada yg tidak tahu di dalam komputer kita ada menyimpan lambang zionis.
tak percaya?
lihat disini C:\ProgramFiles\Microsoft Office\MEDIA\CAGCAT10\J0285926.WMF tolong delete file ni..foto kemenangan lambang zionis..

harap hebahkan!!

aKue..

بسم الله الرحمن الرحيم

Salam’alaik..

Alhamdulillah, syukur ke hadrat Ilahi kerana masih diberi peluang dan pinjaman utk aku menikmati hidup ini..

Aku mulai makin sedar

Bahawa aku selama ini telah salah

Salah meletakkan pergantungan dalam aku lansung tidak sedar

Aku baru tahu yg selama ini rupanya aku lebih bergantung kpd manusia

Ya, manusia

Bila manusia itu pergi

Bila manusia itu jauh dariku

Bila manusia itu tinggalkan aku

Bila manusia itu tiada

Aku merasa kekosongan

Ya Allah

Ampunkan aku

Aku insan lemah, hina, dhaif

Pandulah aku ke jalanMu

Aku hanya perlukanMu

Tiada yang lain

Hanya Allah

cukuplah Allah bagiku, tiada Tuhan selain Dia. Hanya kepadaNya aku bertawakal dan Dia Tuhan yang memiliki ‘arasy yang agung”

[9:129]

dakWAh??


بسم الله الرحمن الرحيم

salam'alaik

alhamdulillah wa syukurillah

emmm...
bile dgr perkataan DAKWAH jer,
mesti ramai yg nak lari, ada kerja la, itu la, ini la..
macam2 alasan akn kuar
automatik lak tue...
ad gak yg seram la, saya x boley la, takut sesat la..
n macam2 la..

perumpamaannya cam ni,
tengok jer lipas, terus lari lintang pukang (bg yg xsuke lipas r)
bile mtk tlg amek bantal, ye bagi yaasin (akue la tue dlm mamai..hehe)
bile suh pakai bju sukan, ye pakai baju suke suki (pilihan sndiri la maksudnyer)
n apa yg difikirkan perumpamaan2 yg sesuai

tapi kat cn bukan nk citer sal orang takut dakwah
kt cn nk kongsi ape tue dakwah sebenarnye
spy yg blank, kiter isikan
yg tak jelas, kiter 'clear'kan
yg xtau pape, kite share same2 ek..~(^_-)~

dakwah = mengajak/menyeru/menjemput (bahasa)
dakwah = satu usaha ke arah beriman kpd Allah dan apa yg disampaikan oleh Rasul-rasulNya (istilah)

em, ringkasnya camnie la
saye pn xsuke benda2 yg nampak skema nie,
jd kiter permudahkan eak..

tanggungjawab dakwah mmg besar
dakwah sbnrnye bukan setakat ceramah agama,tapi
segala usaha dgn baik utk ubah fikiran, sikap n tabiat manusia spy selaras dgn kehendak Allah dan rasulNya

pendek kata, tiada alasan sebenarnya utk mengelak dari x berdakwah
bukan sesuatu yg perlu dilaksanakan oleh golongan ustaz ustazah sahaja
tapi sume golongan yg beragama
saya dan anda
dan kiter sume
WAJIB berDAKWAH
sebab kiter sume beragama kan??
walaupun kiter bukan ustaz ustazah
walaupun kiter bukan alim ulama'
tapi ingat!!
kiter HAMBA ALLAH
ye, HAMBA MILIK ALLAH
firman Allah:"tidak Aku ciptakan jin dan manusia melainkan untuk beribadat kepadaKu" [51:56]
"sesiapa yg mengucapkan kalimah 'laa ila ha illallah', merekalah daie(pendakwah)"

adakah anda mengucapkan kalimah tauhid itu??
brape kali sehari kiter sebut??
hitung2..

em, satu perkongsian
seorang sahabat pernah bagitau,
kiter nak berdakwah tak perlu tunggu kiter jadi baik dulu,
tapi pd masa yg sama, kiter perbaiki diri kiter d samping kiter menyeru org laen wat kebaikan
kiter wat 2 perkara pd masa yg sama n mendtgkan keuntungan pahala pd kiter, insyaAllah
ok per?? sambil menyelam, minum air..huhu
nk dakwah, katenye senang jer
kita nampak sampah, terus amek dan buang dlm tong sampah
simple bukan??
lagi, kita tgk kipas kt satu kelas x d tutup, kite p tutup
lagi, kita dengar kwn kiter tgh mencarut, kite p tegur,nasihat sket
lagi, kita tgk ada maksiat d lakukan d depan mata kita,
adegan panas lak tue, pegang2 tgn lagi,
yg nie klu dh xmmpu sgt, tanamkan sebenci2nyer pd perbuatan itu

hadis nabi yg bermaksud,
"barangsiapa d antara kalian yg melihat kemungkaran, maka ubahlah dgnn tangan(kuasanya), jika tidak mampu, maka ubahlah dgn mulut(perkataan), dan apabila tidak juga mampu, maka ubahlah dgn hatinya, dan itulah selemah2 iman" [riwayat Muslim]

ringkasnye lagi,
dakwah nie boleh dikatakan berkait jgk dgn amar makruf nahi mungkar
mengajak kpd kebaikan dan mencegah pd yg mungkar
yg nie,sy pasti sahabat sume dh phm kan??
dh masak@lali@tepu dah dgn statement tue kan..

lagipun..
byk kelebihan dgn berdakwah nie
antaranyer...

1. menymbung rantai misi pengutusan para Rasul dan anbiya'
2. pahala besar
sabda Rasulullah saw,"barangsiapa yg mengajak kpd petunjuk, dia berhak mendpt pahala ory2 yg mengikut petunjuknya, tanpa mengurangi pahala tersebut sedikitpun. barangsiapa mengajak kpd kesesatan, dia berhak mendapat dosa org2 yg mengikut kesesatanya, tidak menguragi dosa tersebut sedikitpun" [riwayat Muslim]
3. lebih mulia dari mereka yg beruzlah/ beribadah semata2
sabda Rasulullah saw. "mukmin yg bergaul dgn manusia dan sabar ats gangguan mereka adalah lebih baik drp mukmin yg tidak bergaul dgn manusia dan tidak sabar ats gangguan mereka" [ riwayat Ibnu Majah]
4. mendapat pertolongan dari Allah
" wahai org2 yg beriman, jika kamu menolong agama Allah, nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu" [ 47:7]
5. menyelamatkan diri dari ancaman 'khusrin'(kerugian) manusia d akhir zaman
[103:1-3]

kater nk rebut pahala, nie la masenye!!
jom! fas tabiqul khairat..!!


p/s: suke sgt dengar kuliah ustaz Hairul Azam.. kate2nye yg slalu bersambung antra neuron2 lam otak nie,"hidup kita msti +ve. pandanglah segala sesuatu tue dgn +ve n lakukanlah dgn keseronokan. bile camtue, hati kiter akn tenang n jiwa kita xkan serabut" , sbb bile kite ikhas krn Allah, sumenye akn dipermudahkan ~(^_-)~
huhu... makin kukuh jaringan2 sinaps yg tiada henti or kenal erti letih dlm laksanaan ketetapanNya..

>>SAHABAT2 dulu sume hebat2 blako sbb HATI mereka.. hati mereka sentiasa SERONOK dlm melakukan apa jua perintah Allah dan Rasulnya<<


daLaM...daLaM..

بسم الله الرحمن الرحيم

salam'alaik..

syukur alhamdulillah... hari nie dah bertambah baik..
em, seinfiniti kesyukuran ku panjatkan padaNya
alhamdulillah, alhamdulillah,alhamdulillah..

"dalam kesakitan teruji kesabaran,
dalam ujian teruji keimanan,
dalam persahabatn teruji keikhlasan,
dalam jihad, teruji ???"

which words suitable to replace the question mark??
keimanan?? or kesabaran?? or keikhlasan??
atau...
tarbiyah diri??

iyup, for me, i choose tahap tarbiyah diri
em, saat2 begini,
d waktu2 beginilah kita akan dapat tahu sejauh mana tahap tarbiyah yg dah meresap masuk dalam jiwa kiter
huhu..
saya cakap nie lebih kpd diri insan yg menulis
tiada kaitan dgn yg membaca/terbaca/sewaktu dgnnya

em...
jln jihad bukan satu jln yg senang@mudah@kacang jer
takder istilah tue
jihad memerlukan pengorbanan yg tinggi
dan
bukan satu jln yg d pilih utk suke2,maen2
no no no
NO!!!

kadang2
terdetik d ati ( xtau la ati akue ni kecik ke beso )
tp jiwa akue??
beso kot..
sebab
matlamat akue beso n jauh
tinggi n ....

em,jihad tue bukannye p angkat senjata
amek baju kalis peluru
n pegi perang
tapi jihad dlm konteks kiter
waqi' kiter

xmboh tulis sume kat cn
bkn xnk kongsi tapi, rasenye klu tlis lg,
mmg berjela2 la..

em..
cukuplah setakat nie
moga,sahabat2 dapat renung2kan
dan
fikir2kan yer ~(^_-)~

>>salam mujahadah buat sume<<

p/s: saye xsuke bila org suwuh saye angkat tgn utk mnjwb persoalan@pertanyaan mereka.. (ada kaitan ker??...xpe2...ignore it..)


.. sYukrAN jaZiLAn 4 dA ziaRah .. ~(^_-)~

..JoM fOlLow BloG sYaiR!!..
..sekadar perkongsian bersama..
..moga kita semua dapat manfaatnya dan kongsi bersama yang lain..
..segala komentar dan pendapat dari kalian amat di alu-alukan dalam untuk memperbaiki dan menambah baik blog dan empunya blog ini..

~dan sampaikanlah dariku walau sepotong ayat~

.: mEReka sAhabAtKu :.