Friday, July 24, 2009

bERsyuKUrkAh kitEr??



Salam alaik… kabare sahabat2? Sudah agak lama rasanya jari jemari ini tidak menulis sesuatu untuk tatapan sebagai madah dan asbab kepada kita semua untuk mendapat suatu perkongsian ilmu yang mungkin dalam sedar atau tidak kita sebenarnya pernah merasainya... Alhamdulillah, hingga ke saat ini dapat kita semua merasai nikmat Allah. Setinggi-tinggi kesyukuran dipanjatkan kepadaNya..


La budda, tidak dapat tidak kita nafikan, begitu banyak sekali nikmatNya yang kita kecapi, kita rasai, kita gunakan.. Cuba sahabat2 hitung kembali, bermula dari lahirnya kita ke dunia ini hinggalah ke saat ini.. Selama hidup dan berpijak di bumi ini, nikmat apakah yang sudah pernah kita rasai? Nikmat apakah yang kita syukuri? Nikmat apakah yang kita selalu rungutkan? Nikmat apakah lagi?? Renung2kan kembali, selalukah kita bersyukur kepada kerana nikmatNya?? Atau langsung tidak terdetik di hati kita untuk bersyukur kepada Allah atas segala nikmtNya??

“Maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang engkau dustakan” (Ar-Rahman:13)

Sahabat2 sekalian, renungkanlah, betapa kerdilnya dan hina serta lemahnya kita.. Selalu meminta-minta.. Bila berkehendakkan sesuatu, pasti kita datang kepadaNya. Tapi bila dah dapat, terus kita lupakanNya. Teringat ana akan satu artikel yang ana baca di satu website yang sememangnya popular dengan pengajarannya. Artikel yang menggambarkan betapa kita ini

sebenarnya lupa kepada pencipta kita setelah kita mendapat apa yang kita inginkan..

“Dan apabila Kami berikan nikmat kepada manusia, dia berpaling dan menjauhkan diri(dengan sombong) ; tetapi apabila ditimpa malapetaka maka dia banyak berdoa” (Fussilat:51)

Ketahuilah sahabat2 sekalian, ujian itu sebenarnya tarbiyah dari Allah untuk mendidik kita. Jika lambat Allah makbulkan doa kita, tidak bermakna Allah membenci kita atau meminggirkan kita, tetapi sebenarnya kerana terlalu sayangkan kita, Allah uji kita dengan sesuatu untuk mengetahui sejauh mana kecintaan kita kepadaNya. Dia mahu apa yang kita selama ini ikrarkan jelas dengan perbuatan. Dan sekiranya Allah cepat makbulkan doa kita, itu tandanya bahawa Allah itu amat menyayangi kita..Ya Allah! Subhanallah!!

“Tidak Allah membebani seseorang hambanya melainkan sesuai dengan kesanggupannya” (AlBaqarah:286)

Secara ringkasnya, di sini ingin ana menyeru kepada semua termasuklah diri insan yang kerdil dan hina ini, apa jua yang menimpa kita dan apa jua yang kita peroleh, sentiasalah kita bermuhasabah dan back to basic.. Ingat kembali siapa kita dan dari mana kita sebenarnya datang dan kepada siapa kita akan dikembalikan (Yunus:56). Apapun, sentiasalah kita mensyukuri apa yang kita peroleh, kerana DIA MAHA MENGETAHUI apa yang terbaik untuk hamba2Nya..

“..boleh jadi kamu tidak menyukai sesuatu, padahal ia baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu padahal ia tidak baik bagimu. Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui” (AlBaqarah:216)

~ Belajarlah bersyukur ketika mendapat keuntungan dan belajarlah tersenyum ketika menghadapi kerugian, kedua-duanya adalah anugerah Tuhan ~

~(^_-)~

No comments:

Post a Comment

.. sYukrAN jaZiLAn 4 dA ziaRah .. ~(^_-)~

..JoM fOlLow BloG sYaiR!!..
..sekadar perkongsian bersama..
..moga kita semua dapat manfaatnya dan kongsi bersama yang lain..
..segala komentar dan pendapat dari kalian amat di alu-alukan dalam untuk memperbaiki dan menambah baik blog dan empunya blog ini..

~dan sampaikanlah dariku walau sepotong ayat~

.: mEReka sAhabAtKu :.